Välkommen till butiksbussens tidevarv

Välkommen till butiksbussens tidevarv.

Tänk på alla dessa mil som avverkades i samhällets tjänst, där målsättningen ständigt var att bistå kundens behov att inhandla varor för vardagen eller bara få sig en kall läsk eller smågodis under sommarvistelsen.

Avståndet till butiker och avsaknaden av bil, körkort gjorde att många boende på landet var beroende av att servicen så att säga kom till hembygden istället för att åka till närmsta butik.

Otaliga timmar av körande på små slingriga grusvägar i ur i och skur, snöoväder eller stekande sol och tidiga uppstigningar och sena nätter hindrade inte dessa vardagshjältar från att fortsätta i allmänhetens tjänst.


Butiksbusschauffören och hans buss är ett gyllene exempel på en verksamhet som vi allt mer sällan ser idag i dagens samhälle när man först och främst tänker på sin medmänniska istället för att fokusera på vinster, och tider.


Visst var det pressat ibland för vår käre chaufför, det var många kunder som skulle få besök utefter en rutt men man tog sig alltid tid att prata, för det var ofta en av dom stunder då personen i fråga faktiskt fick lite uppmärksamhet och sällskap.


Utbudet av varor i butiksbussarna var rätt brett då allt från dagligvaror till tyg och förnödenheter, även leksaker för när väl bussen kom så fick man bunkra varor tills den återkom ofta på en särskild veckodag.

Du kanske minns fiskbilen, godisbilen som många kallade dom, ja för vad man än minns, ja det beror ju på hur gammal man var så var det ofta en och samma butiksbuss som innehöll allt detta.


Så se den här sidan som en hyllning till alla butiksbusschaufförer och deras varubussar och har du fotografier, berättelser eller annan kuriosa om just butiksbussar hör gärna av dig.

flak@telia.com


fredag 19 september 2014

H 4245 Chevrolet 1946

Bussen började sitt liv som lastbil med flak den 16 augusti 1946 i Döderhult socken hos en åkeriägare W Magnusson
Skorpetorp, för att 1947 ägas av en A Carlsson Hultsfred.

1948 hamnade Chevan hos den välkända firman B G bilreparationer i Oskarshamn, där alla fordon som krockats skadats eller på annat sätt skulle bli utsatta för diverse ombyggnader.

Så 1949 rullade Chevan ut med skåp och en direktör vid namn Hilmer Olsen Kalmar stod nu som ägare.

1951 ägdes den av Kalmar Sko AB för att 1954 hamna på bilfirma Bilcentralen i Emmaboda som saluförde Ford.

1957 köptes den av charkuterist Harald Lindholm Bergkvara och den 1 Juni stod det i en annons att försäljning nu kommer att ske från vår hypermoderna butiksbuss direkt på Eder hemort.

Fast den 22 Juli 1958 rullade ingen buss för då stod den på verkstad, allt enligt en annons, så skicket var nog inte det bästa....

Bussen skrotades den 18 Juli 1961.

Och allt som finns om denna buss i bildväg är detta kort hämtat ur annonsen då bussen presenterades för kunderna i Torsås, Gullabo, Kristianopel och Strömby.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar